Hamstringblessure?!

Veel spierblessures in de benen en dus ook hamstringblessures komen vanuit de onderrug. De onderrug bevat alle zenuwen, bloedvaten en lymfevaten die naar de benen lopen. De zenuwen zorgen voor besturing, bloedvaten voor de aanvoer van opbouwstoffen en de lymfevaten voor het afvoeren van afvalstoffen. Spanning in de rug heeft zodoende een stagnerende factor op de bloedbanen en lymfevaten waardoor je niet genoeg opbouwstoffen krijgt. Spieren hebben juist deze opbouwstoffen nodig om zich te kunnen aanspannen. Daarnaast blijven afvalstoffen in de spieren hangen. Afvalstoffen worden namelijk minder goed opgeruimd door de lymfevaten als een gevolg van de spanning in de onderrug. Tenslotte heeft spanning in de rug ook een drukkend effect op de zenuwbanen en staat er constant spanning op de spieren waardoor ze nooit volledige rust krijgen.

Behandeling in de richting van blessure vrij verder:

Herstel begint bij een afspraak met een manueel therapeut. Als manueel therapeut ben ik in staat de relatie te leggen tussen spanning in je onderrug of bekken en de hamstring.

Behandelingen zullen gericht zijn op de uitkomsten van het onderzoek naar de spanning/blokkering in je rug of bekken. Manipulaties met de hand of met het bekende hamertje en dry needling zullen gecombineerd worden met adviezen over krachtopbouwende oefeningen en rekoefeningen.

Naast behandelingen bij een manueel therapeut, wil ik je graag meegeven dat herstel uit meer onderdelen bestaat. Als ertiger en met een vriendin als yogadocente word ik ook nog vaak met mijn neus op de feiten gedrukt dat alle onderdelen van herstel van groot belang zijn.

Ga naast behandelingen bij een manueel therapeut wandelen of fietsen, beweeg! Doorbloeding is namelijk de basis van herstel. Kies voor een activiteit waarbij je je benen gebruikt, maar waar je geen pijn bij ervaart. Onthoud dat er een verschil is tussen een niet zo een prettig gevoel en pijn. Voor iedere blessure geldt: No gain with pain.

Zorg voor een goede conditie. Een goede conditie heeft betrekking op uithoudingsvermogen en de kracht van een spier. Een fitnessles kan dus zeker geen kwaad om spierkracht op te bouwen en daarnaast zorgt een verbeterd uithoudingsvermogen voor een betere werking van het zenuwstelsel.

Naast het krachtig maken van spieren is stretchen essentieel. Een hamstring blessure komt namelijk vaak voor door de stijfheid van de spier. Een warming up en cooling down horen dus niet voor niets bij een les, maar stretchen kost tijd. Uit ervaring mag ik spreken dat yoga voor veel voetballers zijn vruchten af kan werpen.

Uiteraard wil ik je ook nog even wijzen op het feit dat het gebruik van de juiste voedingstoffen bijdraagt aan ieder herstel. Drink voldoende water en eet gezond. Daarnaast kan je denken aan voedingssupplementen als magnesium en Selenium, die ondersteunend werken. Magnesium zorgt voor het optimaal functioneren van je energiemetabolisme. Selenium stimuleert het antioxidantensysteem en zorgt ervoor dat je afvalstoffen beter opgeruimd worden.