FOOD: de basis voor een gezond lichaam

Zin of onzin? 2014 was het jaar van de RAW- en SUPER foods. Wat ik met jou kan delen is dat ik mede dankzij de input van mijn vriendin en het boek De Voedselzandloper in 2014 een nieuwe weg ben ingeslagen betreft eten. Gezond eten betekent voor mij mezelf fit voelen en mijn energie omhoog brengen. Afvallen valt hier geheel buiten. Afvallen is een bijkomstigheid en zou in mijn ogen nooit een hoofddoel moeten zijn. Misschien vraag je jezelf af hoe gezond eten een leven lang vol te houden is. Het is een kwestie van balans en het ervaren van positieve gevolgen. De balans vind ik door iedere zaterdag lekker te eten waar ik zin in heb. Niemand die de patat van me af kan nemen. De positieve gevolgen van deze gezonde levens stijl ondervind ik door een snel herstel van en het niet of nauwelijks last hebben van spierblessures.

Juist de positieve gevolgen die ik heb ervaren zijn voor mij de reden om deze blog te schrijven. De verbondenheid met svHeinenoord heeft mij met nog meer sporters in aanraking gebracht. Ik behandel een diverse populatie en zie mensen in alle soorten en maten. Ik behandel dames uit het voetbalteam, de zaalvoetbalspelers, veteranen, spelers uit de eerste klasse en scheidsrechters. Dit maakt mijn werk iedere dag een uitdaging. Hoewel gezond eten voor ieder mens de belangrijkste basis is, zijn sporters er in mijn ogen er het meest mee gebaat. Gezonde voeding vormt de basis voor energie en snel herstel van blessures. Ik was er altijd van overtuigd dat het voldoende was om op de ochtend voor de wedstrijd gezond te eten om te kunnen presteren. 2014 heeft voor mij het tegendeel bewezen. De basis voor een goede wedstrijd op zaterdag begint namelijk al op zondagochtend.

Wat ik jou zou willen meegeven is om eens bewust na te gaan wat je eet en of je iets aan je fysieke gesteldheid zou willen en kunnen veranderen. Zo ja? Kies dan voornamelijk voor de juiste voeding. Daarmee wil ik zeggen basis voedsel in de zin dat het nog zo natuurlijk mogelijk is. Zo ben ik bijvoorbeeld verslaafd aan het recept van mijn vriendin om gezonde Snickers te maken. Natuurlijk neemt dit meer tijd in beslag dan dat ik langs de Spar rijd om de originele Snickers te halen, maar dit alles zie ik als een vorm van investeren. Investeren in een gezond sporters lichaam dat nog een hele tijd mee kan. Daarnaast kan ik je als fysiotherapeut en uit ervaring adviseren om daarnaast niet of nauwelijks gebruik te maken van geraffineerde suikers. Drink zo veel mogelijk water en probeer jezelf uit te dagen door op vaste tijdstippen te eten. Eet bijvoorbeeld om de drie uur en zorg dat er een fles water in je tas zit. Spieren en gewrichten zijn hier namelijk gevoelig voor.

Ik kijk er naar uit om 2015 samen met jou zo gezond en fit mogelijk in te gaan als ik 2014 ben uitgegaan.